God natt och sov gott!

Har haft en under bar helg. Har både hunnit spendera mycket tid med David men även jobbat och bakat lussebullar. Mums! =D Var även och badade i fredags ^^ Ja och förutom lussebullar har vi gjort marsipangodisar med nougat, doppade i mörk choklad och saffransknäck. Riktigt julpyssel med andra ord! Ja och imorrn ska man förbi UM... Ser inte alls fram emot det men det måste ju göras lite då och då. Är nog inget egntligen men man kan ju behöva kolla sig. Sen ska jag ordna mitt JÄVLA leg på banken också. Har gått i ett halvår utan giltigt leg. Varenda gång någon kommenterat det på krogen så har jag bara blinkat med ögonen och sagt: Men jag visste inteeeeee! Haha, har funkat hittills men vissa vakter blir lite griniga. Jag ska även städa lite på rummet (igen haha!!) för annars blir mamma tokig och så ska jag köpa julklappar. Det var nog allt...?

Och igår! Ja då på väg till pendeln såg jag att tiki room har öppnat igen! Skojar ni att jag är glad =D Vill dra dit så snart som möjligt och dricka mumsiga drinkar. Kanske en Missionary's downfall, var riktigt länge sen. För er som inte hört talas om tiki room, ni har verkligen missat något! Coolaste stället i Stockholm med de godaste drinkarna.

Ska väl ta och avsluta med ett grymt recept på lussebullar.

Lussebullar
2 paket saffran
200 g smör
1,5 dl socker
2,5 dl kesella
3/4 tsk salt
5 dl mjölk
1 paket torrjäst
1 1/2- 1 3/4 l mjöl

Smält smör och blanda ner mjölk, socker, kesella, salt och saffran. Saffranet ska blötläggas innan i mjölk eller brännvin. Värm ingridienserna till 40 grader och häll över i en bunke. Blanda ut jästen med mjölet och arbeta degen slät. Gå inve efter exakta mått utan känn på konsistensen istället. Degen ska fortfarande vara ganska kladdig. Om du lägger handen mot ska den klibba fast lite men det ska inte följa med stora degklumpar bort. Låt jäsa i 1 timme under en duk. Blanda i mera mjöl tills degen har tillräckligt fast konsistens så att den precis går att arbeta mer. Ju mindra mjöl ju saftigare bullar!! Rulla lussebullar i vilka former du vill och låt de sedan jäsa under en duk. Pensla sedan på ägg och tryck ner russin om du vill. Grädda sedan i ugn så att de är gyllenbruna. Låt svalna på ett galler och avnjut sedan dina underbar lussebullar.

Skriv nåt fint!

Vad trevligt att du vill kommentera! Skriv något snällt:

Vad heter du?
Glöm inte bort mig!

Vad har du för e-postadress?

Bloggar du?

Vad vill du säga?

Trackback
RSS 2.0